Sual: Eti yenen ve yenmeyen hayvanlar nelerdir?
Eti yenen ve yenmeyen hayvanlar
CEVAP
Kurt
ayı
aslan
kaplan
pars
sincap
samur
sansar
maymun
sırtlan
fil
köpek
kedi
tilki
gelekşik gibi avını köpek dişi ile yakalayan yırtıcı hayvan yenmez.[Şafiide tilki
sırtlan
samur
sincap
gelekşik yenir.] Avını pençesi ile yakalayan ve leş yiyen
çaylak
kartal
kerkenez
kuzgun
akbaba
leş kargası
yarasa
atmaca
şahin gibi kuşlar yenmez.Haşarat
yani toprak içinde yuvası olan küçük hayvanlar helal değildir. Fare
akrep
yılan
kertenkele
kene
kurbağa
kaplumbağa
arı
sivrisinek
kara sinek
köstebek
kirpi
bit
pire gibi haşarat yenmez. [Şafii ve Malikide kirpi
kertenkele yenir.]İğrenç olmayan
leş yemeyen
avını pençesi ile yakalamayan kuşlar yenir. Mesela ördek
saksağan
kumru
bülbül
keklik
deve kuşu
bağırtlan kuşu
güvercin
bıldırcın
tarla kargası
tavus
kırlangıç
baykuş
papağan
turna
serçe ve sığırcık gibi kuşlar helaldir. Hüdhüd [ibibik] mekruhtur.[Şafiide kırlangıç
tavus
hüdhüd
papağan
yarasa yenmez. Leylek hariç
martı ve balıkçıl gibi deniz kuşlarının hepsi yenir.]Zürafa
geyik
ceylan
tavşan ve evcil hayvanlardan sığır
davar ve kümes hayvanları yenir.Tezek ve başka necis şeyleri yiyen hayvanın eti kokarsa yemesi mekruhtur. Temiz şey ile beslenip
pis kokusu kalmazsa caiz olur.[Necaset yemiş olan tavuk
koyun ve sığırı hemen kesip yemek mekruhtur. Tavuğu 3
koyunu 4
sığır ve deveyi 10 gün hapsetmek
yani necaset yedirmeyip temiz gıda ile beslemek gerekir. Şafiide ise deve 40
sığır 30
koyun 7
tavuk 3 gün hapsedilir.]Yalnız süt emip başka bir şey yememiş olan küçük kuzuların öldükten sonra karınlarından çıkarılan peynir mayaları temizdir. Koyun
sığır gibi ölmüş hayvanların memelerinden çıkan sütler de temizdir.Hasta veya bayıltılan bir hayvan
diri olup olmadığı bilinmiyorsa
boğazlanırken hareket ederse veya diri hayvandaki gibi kan çıkarsa yenir. Çünkü bunlar hayat alametidir. Hayat alameti yoksa yenmez.Hayvanların akan kanı necistir. Etteki akmayan kanı
karaciğeri ve dalağı temizdir.Çok kimse
bilmediği için
çekirge yenmez zanneder. Çekirgenin helal olduğu hadis-i şerifle bildirilmiştir. Dört mezhepte de yenir.Besmelesiz kesilen hayvan yenmez. Besmele çekmek unutulursa yenir.
Şafiide Besmelesiz kesilen hayvanı yemek de caizdir. Malikide
Besmele unutulursa da yenmez.Dinsizlerin kestiği
hayvan yenmez. Kesmeyip de
bir yerine bıçak saplayarak
alnına vurarak veya boğarak veya ilaçlayarak
elektrikleyerek öldürülen kara hayvanları
leş olur. Bunları yemek haram olur.Müslüman kasaptan alınan bir etin
nasıl kesildiği bilinmiyorsa
helal olmak ihtimali varsa
[yani
kesenler müslüman ve dinsiz karışık ise]
yemek caiz olur. (Mizan-ül-kübra
Hadika
Berika
Mezahib-i erbea
Hayat-ül hayvan)Sual: Eti yenen hayvanların yenmeyen yerleri nelerdir?
CEVAP
Eti yenen her hayvanın 7 yeri yenmez. Bunlar
akan kan
idrar aleti
hayaları [koç yumurtası]
bezleri [guddeleri]
safra kesesi
dişi hayvanın önü ve idrar kesesidir.Sual: Martı yenir mi?
CEVAP
Hanefi ve Hanbelide yenmez. [Şafii ve Malikide martı ve balıkçıl yenir.]
Sual: At eti yenir mi?
CEVAP
At eti
tenzihen mekruhtur. [Şafii ve Hanbelide helal
Malikide haramdır.]Sual: Denizden çıkan her hayvan yenir mi?
CEVAP
Her balık ve balık şeklinde olan hayvanlar helaldir. Kalkan
sazan
Yunus balığı
yılan balığı yenir. Yengeç
midye
istiridye
ıstakoz
kerevit
karides gibi deniz haşaratı yenmez. Deniz aygırı
deniz hınzırı gibi balık suretinde bulunmayan diğer deniz hayvanları da yenmez. Diğer üç mezhepte ise deniz ürünlerinin hepsi yenir. (Mezahib-i erbea)[Şafiide denizde yaşayan her hayvan yenir. Bir kısım Şafii âlimlerine göre ise
taban pis olanlar yenmez. Peygamber efendimiz
(Denizin suyu temizdir
meytesi [bir sebeple öldürülmüş olanı] helaldir) ve (Kendiliğinden ölüp de
su üstüne çıkan balığı yeme
su çekilip de açıkta kalarak ölmüşse onu ye! Böyle bir sebeple denizde öleni de ye!) buyurdu.]Su içinde kendiliğinden ölüp
karnı üst tarafta duran balık yenmez. Fakat ağ ile
saçma ile
ilaç ile
sarsıntı ile dinamit veya herhangi bir madde ile ölen her balık yenir. Suyun açılıp kurumasında
fazla sıcaktan veya fazla soğuktan dolayı ölen veya kuşlar tarafından öldürülen
su içinde bağlı tutulmakla ölen
buz arasında sıkışarak ölen balıklar yenir. Deniz içinde ölen veya sudan çıkarılmadan tokmak ile vurulup öldürülen veya bıçakla başı kesilen balıklar yenir. Temiz olmayan suların içindeki balıkları yıkayıp yemek caizdir. Avlanan bir balığın içinden çıkan balık
sağlam ise yenir.Sual: Buffalo
zürafa
zebra
kanguru
deve kuşu yenir mi?CEVAP
Hepsi de yenir. Avını köpek dişi ile yakalayan hayvanın eti yenmez. Avını pençesi ile yakalayan
leş yiyen kuşların eti yenmez.Bir hadis-i şerif meali:
(Azı dişi olan yırtıcı hayvanlar ve pençesiyle avlanan kuşlar yenmez.) [Müslim]
Buffalo
sığır gibi ot yer
geviş getirir. Zürafa ve zebra ceylan gibi ot yer
kanguru
tavşan gibi ot yer. Bunların köpek dişleri yoktur. Deve kuşu
hindi gibidir
avını pençesiyle yakalamaz
leş yemez. Yumurtası da yenir.İhtiyaç halinde mezhep taklidi
Sual: İhtiyaç olunca diğer mezhepleri taklit ederek deniz haşaratı yenir mi?
CEVAP
Mezheplerdeki farklı hükümlerin rahmet olduğu hadis-i şerifle bildirilmiştir. Zaruret veya ihtiyaç olunca
başka mezhep taklit edilerek
o mezhepteki helal olan bir hayvan yenir. Mesela kirpi etinin ekzama
kaşıntı
sedef
baras gibi deri hastalıklarına ve gelekşik denilen fil hastalığına iyi geldiği Hayat-ül hayvan kitabında yazılıdır. Hanefi ve Hanbeli mezhebinde kirpi eti yemek haramdır. Şafii ve Maliki mezhebinde caizdir. Tesirli başka mubah bir ilaç yoksa
hastanın
bu iki mezhepten birini taklit ederek kirpi eti yemesi caiz olur. Kirpinin başını besmele ile kesmek gerekir. Kirpi insanların yanında başını gizler
suya konunca başını çıkarır. Böylece başını kesmek kolay olur.Aç kalıp kendi mezhebine göre helal olan yiyecek bulamayan kimse
başka mezhepte helal olan bir yiyeceği yer. Hiçbir mezhepte de çare bulamazsa
ölmeyecek kadar haram olan gıdadan yiyip içmesi caiz olur. (Hadika)Yenmeyen hayvanlar
Sual: Bazıları
(Köpek
yılan
kartal gibi bütün hayvanlar helaldir. Domuzdan başka hiçbir hayvan haram değildir. Domuzun da yağı
derisi ve gerisi helaldir. Hiçbir hadise inanılmaz) diyorlar. Peygamber efendimiz 23 yıl dini tebliğ etmedi mi? 23 yıl içinde neyin haram
neyin helal olduğunu bildirmedi mi? Köpeğin helal olduğunu bildiren hiçbir kitap var mıdır? Bunlar Peygamber efendimizin bildirdiklerine niye inanmıyorlar?CEVAP
Bir hayvan leş ise
eti pis
yağı ve kanı temiz olmaz. Kuran-ı kerimde açıkça yazmıyor diye domuzun pisliğine helal denir mi hiç?Bunların hadis-i şeriflere inanmamalarının birkaç sebebi olabilir:
1- Resulullahın yalan veya yanlış söyleyeceğini sanmış olabilirler. Peygamber efendimizin doğru
emin olduğu bir çok âyet-i kerime ile bildiriliyor. Hâşâ Allahü teâlânın helal ettiklerine haram demiş olsaydı
Allahü teâlâ müdahale etmez miydi? İşte bir âyet-i kerime meali:(Eğer o [Peygamber] bize atfen
bazı sözler uydursaydı
biz onu kıskıvrak yakalayıp can damarını koparır
helak ederdik
hiçbiriniz de buna engel olamazdınız.) [Hakka 44-47]Demek ki
Peygamber efendimizin Kuran-ı kerime aykırı bir şey söylemediği
bu âyet-i kerime ile de sabittir. Şu halde
Resulullah efendimizin haram ettiği her şey Kurana uygundur. Ona uymak Kurana uymak olur. Birkaç âyet-i kerime meali:(İhtilaflı bir işin hükmünü öğrenmek için Kur'ana ve Sünnete bakın!) [Nisa 59]
(İhtilaflı şeyleri insanlara açıklayasın diye bu Kitabı sana indirdik.) [Nahl 44
64](Resulüme uyun ki
doğru yolu bulun!) [Araf 158
Nur 54](Resule itaat eden
Allaha itaat etmiş olur.) [Nisa 80](O nebi
güzel şeyleri helal
çirkin şeyleri haram kılar.) [Araf 157]2- Eshab-ı kiramın yalan söylediğini sanıyorlardır. Eshab-ı kiram Tevratta
Ekşilde ve Kuran-ı kerimde övülmüş
her birinin Cennetlik olduğu açıkça bildirilmiştir. Bir âyet-i kerime meali şöyledir:(Mekkenin fethinden önce Allah için mal verip savaşanlar
daha sonra mal verip savaşanlarla eşit değildir. Onların derecesi
sonradan Allah yolunda harcayıp savaşanlardan daha yüksektir. Fakat Allah hepsine de en güzel olanı [Cenneti] vaad etti.) [Hadid 10]Âyet-i kerimede
sapıklara fırsat vermemek için
ve küllen vaadallahü hüsna buyuruluyor. Yani Allah her birine Cenneti söz vermiştir buyuruluyor. Fazilet bakımından
Mekkenin fethinden önce Müslüman olanlar
daha sonra Müslüman olanlardan elbette üstündür. Ama hepsi de Cennetliktir.Hepsinin Cennetlik olduğuna dair başka bir âyet-i kerime meali:
(Muhacirlerin ve Ensarın [Muhacir eshaba yardım edenlerin] önce gelenlerinden ve bunların yolunda gidenlerden Allah razıdır ve bunlar da
Allahtan razıdır. Allah bunlar için
altından ırmaklar akan Cennetler hazırladı. Bunlar Cennetlerde sonsuz olarak kalacaklardır.) [Tevbe 100]3- Resulullah da
Eshab da doğru söyledi. Ama hadis âlimleri yalan söylemiş sanabilirler. Âlimlere itimat etmemizi Allahü teâlâ bildiriyor. (Bilmiyorsanız âlimlere sorun) buyuruyor. (Nahl 43)Peygamber efendimiz de buyuruyor ki:
(Âlimlere tâbi olun.) [Deylemi]
(Alimler
Peygamberlerin vârisleridir.) [Tirmizi](Âlimler rehberdir.) [İ.Neccar]
Bu iddia sahipleri başka dinden olabilirler. Müslümanmış gibi gözüküp müslümanların itikadlarını bozmak istiyorlardır. Geriye
başka ihtimal kalmadı zaten.Balık nasıl yenir?
Sual: Yalnız Kuran diyenlere göre
balık avlayıp yemek caiz mi?CEVAP
Kuran-ı kerimde balık eti hakkında mealen buyuruluyor ki:
(Taze et [balık] yemeniz ve [ekşi mercan gibi] ziynet çıkarmanız için denizi emrinize veren Odur.) [Nahl 14]
Hangi hayvanların nasıl yeneceği de şöyle bildiriliyor:
(Meyte
kan
domuz eti ve Allah'tan başkası adına kesilenler size haram kılındı. Henüz ölmeden kesmeniz hariç
boğulmuş
vurulmuş
düşmüş
boynuzlanmış ve canavar tarafından parçalanmış hayvanlar haramdır.) [Maide 3]Devamındaki âyette de
keserken Allah adının anılması
yani Besmele çekilmesi bildiriliyor.Meyte
boğazlanmadan
dine uygun kesilmeden ölen hayvandır
leştir. Bir hayvan ötekini öldürse
dine uygun boğazlanmadığı için yenmez. Âyete bakınca
balığın da Besmele ile boğazlanması gerektiği anlaşılıyor. Ama balıkları hiç kimse kesmiyor. Âyetten anladığımıza uyarsak
balığı kesmeden yemek caiz olmaz. Fakat Peygamber efendimiz açıklıyor
(Balıkları kesmek gerekmez)
hatta (Besmele çekmek de gerekmez) buyuruyor.Balıkları dinamitle veya başka şeylerle öldürünce yine yenir. Hatta bir balık ötekini yese
her iki balık da yenir. Halbuki aslan bir geyiği parçalasa
o geyik yenmez. Peygamber efendimizin açıklaması olmadan bunları Kur'an-ı kerimden anlamak mümkün olmaz.Âyette
kanın da haram olduğu bildiriliyor. Dalak da kandır. Âyete bakarak dalak yemenin de haram olduğunu söyleyen cahiller olmuştur. Peygamber efendimiz
iki kanın helal olduğunu bildirmiştir. Bu iki kanın birisi dalak
öteki de ciğerdir.Namazlar ne zaman
nasıl kılınır? Namazın farzları
müfsitleri
vacipleri
sünnet ve mekruhları nelerdir? Bunları Kuran-ı kerimden çıkarmamız mümkün değildir. Peygamber efendimiz bunların hepsini açıklamıştır. Onun açıklamasına uymayan
mezhep tanımayan kimseler büyük dalalet içindedir.Başka mezhebi gözetmek
Sual: Kendi mezhebinde caiz
fakat başka mezhepte haram olan bir şeyi yememek evla değil midir? Mesela tilki eti Şafiide helal
Hanefide haramdır. Şafiilerin de yememesi uygun olmaz mı?CEVAP
Elbette diğer mezhepleri de gözetmek müstehab olur
iyi olur. Mesela Şafiiler deniz haşaratı yemese iyi olur.Şafiide kadına dokunmak abdesti bozar. Hanefiler de kadına dokununca abdest almaları müstehab olur
iyi olur. Almasalar da caiz ama
öteki hak mezheplere de uymak müstehab olur.Tavşan eti yenir mi?
Sual: Peygamber efendimiz
çekirgeyi
idrar süzme organı olduğu için böbrekleri
kanlı olan dalak ve ciğeri yemediği gibi
yine bir kanlı hayvan olan tavşanı yemediği söyleniyor. Bunları haram olduğu için mi yememiştir?CEVAP
Hayır
böbrek
ciğer
dalak haram değildir
helaldir.Çekirge de helaldir. (Buhari
Müslim
Tirmizi
Ebu Davud)Başka bir hadis-i şerifte de şöyle buyurmuştur:
(Çekirgeyi ne yerim
ne de
haram kılarım.) [İbni Mace
Ebu Davud]Resulullah efendimizin yememesi onu haram kılmaz. Soğan sarımsak da yemezdi. Yenmesi için izin vermiştir.
Tavşan eti de helaldir. (Dürer
Mecmaul-enhür)Abdüllah ibni Abbas hazretleri buyurdu ki:
Resulullah ile otururken
bir köylü
tavşan kebabı hediye getirdi. Bize
(Yiyin) buyurdu.Muhammed bin Safvan dedi ki: (İki tavşan yakaladım
kestim. Resulullaha sordum. İkisini de yememi emretti.) [Bedayi]Hazret-i Enes anlatır:
Avladığımız tavşanı Ebu Talhaya getirdim. O da
tavşanı keskin bir taşla kesti. Şu budu Resulullaha götür dedi. Hemen götürdüm. Resulullah onu yedi. (Buhari
Müslim
Ebu Davud
Tirmizi
Nesai)Hazret-i Cabir anlatır:
Kavmimden biri
taşla kestiği tavşanı
Resulullaha soruncaya kadar bekletti. Efendimiz yemesini emretti. (Tirmizi)Halid İbn-ül Huveyris hazretleri anlatır:
Bir adam
avladığı tavşanı Abdullah İbni Ömere
bunun eti yenir mi diye sordu. O da
"Bir tavşan Resulullaha getirildi. Ne yedi
ne de yenmesini yasakladı
tavşanın hayız gördüğüne inanıyordu" dedi. (Ebu Davud)Bu hadis-i şerifler de
tavşanın helal olduğunu bildirmektedir.



0 yorum:
Yorum Gönder
- Yüreğiniz yukardaki yazıya yorum yazmak istiyorsa,
lütfen sesini dinleyin. Yorumunuzu Yazın. Yazması bedava la! :D
- "Ohoo! Ben şimdi yorumumu göndermek için
Google hesabıma, şu hesabıma, bu hesabıma girmek için mi uğraşacam lan!"
diyorsanız profil olarak "Adı/URL"yi seçip, sadece adınızı bile yazarak hiç bir hesaba girme uğraşı vermeden yorumunuzu gönderebilirsiniz. Öyle de kolaylık sunduk. Sırf sizler için.
- Ha ama aranızda "Benim Google hesabım, Open ID'im bilem var!"
diye hava atmak isteyenler olabilir. Onlar da hesaplarına pek ala buyurabilirler.
Başka bloglarda 3 dk tutan hesaba giriş süresi burda 2 dk. Gel abi.