Sual: Eti yenen ve yenmeyen hayvanlar nelerdir?
Eti yenen ve yenmeyen hayvanlar
CEVAP
Kurt

ayı

aslan

kaplan

pars

sincap

samur

sansar

maymun

sırtlan

fil

köpek

kedi

tilki

gelekşik gibi avını köpek dişi ile yakalayan yırtıcı hayvan yenmez.[Şafiide tilki

sırtlan

samur

sincap

gelekşik yenir.] Avını pençesi ile yakalayan ve leş yiyen

çaylak

kartal

kerkenez

kuzgun

akbaba

leş kargası

yarasa

atmaca

şahin gibi kuşlar yenmez.
Haşarat

yani toprak içinde yuvası olan küçük hayvanlar helal değildir. Fare

akrep

yılan

kertenkele

kene

kurbağa

kaplumbağa

arı

sivrisinek

kara sinek

köstebek

kirpi

bit

pire gibi haşarat yenmez. [Şafii ve Malikide kirpi

kertenkele yenir.]
İğrenç olmayan

leş yemeyen

avını pençesi ile yakalamayan kuşlar yenir. Mesela ördek

saksağan

kumru

bülbül

keklik

deve kuşu

bağırtlan kuşu

güvercin

bıldırcın

tarla kargası

tavus

kırlangıç

baykuş

papağan

turna

serçe ve sığırcık gibi kuşlar helaldir. Hüdhüd [ibibik] mekruhtur.
[Şafiide kırlangıç

tavus

hüdhüd

papağan

yarasa yenmez. Leylek hariç

martı ve balıkçıl gibi deniz kuşlarının hepsi yenir.]
Zürafa

geyik

ceylan

tavşan ve evcil hayvanlardan sığır

davar ve kümes hayvanları yenir.
Tezek ve başka necis şeyleri yiyen hayvanın eti kokarsa yemesi mekruhtur. Temiz şey ile beslenip

pis kokusu kalmazsa caiz olur.
[Necaset yemiş olan tavuk

koyun ve sığırı hemen kesip yemek mekruhtur. Tavuğu 3

koyunu 4

sığır ve deveyi 10 gün hapsetmek

yani necaset yedirmeyip temiz gıda ile beslemek gerekir. Şafiide ise deve 40

sığır 30

koyun 7

tavuk 3 gün hapsedilir.]
Yalnız süt emip başka bir şey yememiş olan küçük kuzuların öldükten sonra karınlarından çıkarılan peynir mayaları temizdir. Koyun

sığır gibi ölmüş hayvanların memelerinden çıkan sütler de temizdir.
Hasta veya bayıltılan bir hayvan

diri olup olmadığı bilinmiyorsa

boğazlanırken hareket ederse veya diri hayvandaki gibi kan çıkarsa yenir. Çünkü bunlar hayat alametidir. Hayat alameti yoksa yenmez.
Hayvanların akan kanı necistir. Etteki akmayan kanı

karaciğeri ve dalağı temizdir.
Çok kimse

bilmediği için

çekirge yenmez zanneder. Çekirgenin helal olduğu hadis-i şerifle bildirilmiştir. Dört mezhepte de yenir.
Besmelesiz kesilen hayvan yenmez. Besmele çekmek unutulursa yenir.
Şafiide Besmelesiz kesilen hayvanı yemek de caizdir. Malikide

Besmele unutulursa da yenmez.
Dinsizlerin kestiği

hayvan yenmez. Kesmeyip de

bir yerine bıçak saplayarak

alnına vurarak veya boğarak veya ilaçlayarak

elektrikleyerek öldürülen kara hayvanları

leş olur. Bunları yemek haram olur.
Müslüman kasaptan alınan bir etin

nasıl kesildiği bilinmiyorsa

helal olmak ihtimali varsa

[yani

kesenler müslüman ve dinsiz karışık ise]

yemek caiz olur. (Mizan-ül-kübra

Hadika

Berika

Mezahib-i erbea

Hayat-ül hayvan)
Sual: Eti yenen hayvanların yenmeyen yerleri nelerdir?
CEVAP
Eti yenen her hayvanın 7 yeri yenmez. Bunlar

akan kan

idrar aleti

hayaları [koç yumurtası]

bezleri [guddeleri]

safra kesesi

dişi hayvanın önü ve idrar kesesidir.
Sual: Martı yenir mi?
CEVAP
Hanefi ve Hanbelide yenmez. [Şafii ve Malikide martı ve balıkçıl yenir.]
Sual: At eti yenir mi?
CEVAP
At eti

tenzihen mekruhtur. [Şafii ve Hanbelide helal

Malikide haramdır.]
Sual: Denizden çıkan her hayvan yenir mi?
CEVAP
Her balık ve balık şeklinde olan hayvanlar helaldir. Kalkan

sazan

Yunus balığı

yılan balığı yenir. Yengeç

midye

istiridye

ıstakoz

kerevit

karides gibi deniz haşaratı yenmez. Deniz aygırı

deniz hınzırı gibi balık suretinde bulunmayan diğer deniz hayvanları da yenmez. Diğer üç mezhepte ise deniz ürünlerinin hepsi yenir. (Mezahib-i erbea)
[Şafiide denizde yaşayan her hayvan yenir. Bir kısım Şafii âlimlerine göre ise

taban pis olanlar yenmez. Peygamber efendimiz

(Denizin suyu temizdir

meytesi [bir sebeple öldürülmüş olanı] helaldir) ve (Kendiliğinden ölüp de

su üstüne çıkan balığı yeme

su çekilip de açıkta kalarak ölmüşse onu ye! Böyle bir sebeple denizde öleni de ye!) buyurdu.]
Su içinde kendiliğinden ölüp

karnı üst tarafta duran balık yenmez. Fakat ağ ile

saçma ile

ilaç ile

sarsıntı ile dinamit veya herhangi bir madde ile ölen her balık yenir. Suyun açılıp kurumasında

fazla sıcaktan veya fazla soğuktan dolayı ölen veya kuşlar tarafından öldürülen

su içinde bağlı tutulmakla ölen

buz arasında sıkışarak ölen balıklar yenir. Deniz içinde ölen veya sudan çıkarılmadan tokmak ile vurulup öldürülen veya bıçakla başı kesilen balıklar yenir. Temiz olmayan suların içindeki balıkları yıkayıp yemek caizdir. Avlanan bir balığın içinden çıkan balık

sağlam ise yenir.
Sual: Buffalo

zürafa

zebra

kanguru

deve kuşu yenir mi?
CEVAP
Hepsi de yenir. Avını köpek dişi ile yakalayan hayvanın eti yenmez. Avını pençesi ile yakalayan

leş yiyen kuşların eti yenmez.
Bir hadis-i şerif meali:
(Azı dişi olan yırtıcı hayvanlar ve pençesiyle avlanan kuşlar yenmez.) [Müslim]
Buffalo

sığır gibi ot yer

geviş getirir. Zürafa ve zebra ceylan gibi ot yer

kanguru

tavşan gibi ot yer. Bunların köpek dişleri yoktur. Deve kuşu

hindi gibidir

avını pençesiyle yakalamaz

leş yemez. Yumurtası da yenir.
İhtiyaç halinde mezhep taklidi
Sual: İhtiyaç olunca diğer mezhepleri taklit ederek deniz haşaratı yenir mi?
CEVAP
Mezheplerdeki farklı hükümlerin rahmet olduğu hadis-i şerifle bildirilmiştir. Zaruret veya ihtiyaç olunca

başka mezhep taklit edilerek

o mezhepteki helal olan bir hayvan yenir. Mesela kirpi etinin ekzama

kaşıntı

sedef

baras gibi deri hastalıklarına ve gelekşik denilen fil hastalığına iyi geldiği Hayat-ül hayvan kitabında yazılıdır. Hanefi ve Hanbeli mezhebinde kirpi eti yemek haramdır. Şafii ve Maliki mezhebinde caizdir. Tesirli başka mubah bir ilaç yoksa

hastanın

bu iki mezhepten birini taklit ederek kirpi eti yemesi caiz olur. Kirpinin başını besmele ile kesmek gerekir. Kirpi insanların yanında başını gizler

suya konunca başını çıkarır. Böylece başını kesmek kolay olur.
Aç kalıp kendi mezhebine göre helal olan yiyecek bulamayan kimse

başka mezhepte helal olan bir yiyeceği yer. Hiçbir mezhepte de çare bulamazsa

ölmeyecek kadar haram olan gıdadan yiyip içmesi caiz olur. (Hadika)
Yenmeyen hayvanlar
Sual: Bazıları

(Köpek

yılan

kartal gibi bütün hayvanlar helaldir. Domuzdan başka hiçbir hayvan haram değildir. Domuzun da yağı

derisi ve gerisi helaldir. Hiçbir hadise inanılmaz) diyorlar. Peygamber efendimiz 23 yıl dini tebliğ etmedi mi? 23 yıl içinde neyin haram

neyin helal olduğunu bildirmedi mi? Köpeğin helal olduğunu bildiren hiçbir kitap var mıdır? Bunlar Peygamber efendimizin bildirdiklerine niye inanmıyorlar?
CEVAP
Bir hayvan leş ise

eti pis

yağı ve kanı temiz olmaz. Kuran-ı kerimde açıkça yazmıyor diye domuzun pisliğine helal denir mi hiç?
Bunların hadis-i şeriflere inanmamalarının birkaç sebebi olabilir:
1- Resulullahın yalan veya yanlış söyleyeceğini sanmış olabilirler. Peygamber efendimizin doğru

emin olduğu bir çok âyet-i kerime ile bildiriliyor. Hâşâ Allahü teâlânın helal ettiklerine haram demiş olsaydı

Allahü teâlâ müdahale etmez miydi? İşte bir âyet-i kerime meali:
(Eğer o [Peygamber] bize atfen

bazı sözler uydursaydı

biz onu kıskıvrak yakalayıp can damarını koparır

helak ederdik

hiçbiriniz de buna engel olamazdınız.) [Hakka 44-47]
Demek ki

Peygamber efendimizin Kuran-ı kerime aykırı bir şey söylemediği

bu âyet-i kerime ile de sabittir. Şu halde

Resulullah efendimizin haram ettiği her şey Kurana uygundur. Ona uymak Kurana uymak olur. Birkaç âyet-i kerime meali:
(İhtilaflı bir işin hükmünü öğrenmek için Kur'ana ve Sünnete bakın!) [Nisa 59]
(İhtilaflı şeyleri insanlara açıklayasın diye bu Kitabı sana indirdik.) [Nahl 44

64]
(Resulüme uyun ki

doğru yolu bulun!) [Araf 158

Nur 54]
(Resule itaat eden

Allaha itaat etmiş olur.) [Nisa 80]
(O nebi

güzel şeyleri helal

çirkin şeyleri haram kılar.) [Araf 157]
2- Eshab-ı kiramın yalan söylediğini sanıyorlardır. Eshab-ı kiram Tevratta

Ekşilde ve Kuran-ı kerimde övülmüş

her birinin Cennetlik olduğu açıkça bildirilmiştir. Bir âyet-i kerime meali şöyledir:
(Mekkenin fethinden önce Allah için mal verip savaşanlar

daha sonra mal verip savaşanlarla eşit değildir. Onların derecesi

sonradan Allah yolunda harcayıp savaşanlardan daha yüksektir. Fakat Allah hepsine de en güzel olanı [Cenneti] vaad etti.) [Hadid 10]
Âyet-i kerimede

sapıklara fırsat vermemek için

ve küllen vaadallahü hüsna buyuruluyor. Yani Allah her birine Cenneti söz vermiştir buyuruluyor. Fazilet bakımından

Mekkenin fethinden önce Müslüman olanlar

daha sonra Müslüman olanlardan elbette üstündür. Ama hepsi de Cennetliktir.
Hepsinin Cennetlik olduğuna dair başka bir âyet-i kerime meali:
(Muhacirlerin ve Ensarın [Muhacir eshaba yardım edenlerin] önce gelenlerinden ve bunların yolunda gidenlerden Allah razıdır ve bunlar da

Allahtan razıdır. Allah bunlar için

altından ırmaklar akan Cennetler hazırladı. Bunlar Cennetlerde sonsuz olarak kalacaklardır.) [Tevbe 100]
3- Resulullah da

Eshab da doğru söyledi. Ama hadis âlimleri yalan söylemiş sanabilirler. Âlimlere itimat etmemizi Allahü teâlâ bildiriyor. (Bilmiyorsanız âlimlere sorun) buyuruyor. (Nahl 43)
Peygamber efendimiz de buyuruyor ki:
(Âlimlere tâbi olun.) [Deylemi]
(Alimler

Peygamberlerin vârisleridir.) [Tirmizi]
(Âlimler rehberdir.) [İ.Neccar]
Bu iddia sahipleri başka dinden olabilirler. Müslümanmış gibi gözüküp müslümanların itikadlarını bozmak istiyorlardır. Geriye

başka ihtimal kalmadı zaten.
Balık nasıl yenir?
Sual: Yalnız Kuran diyenlere göre

balık avlayıp yemek caiz mi?
CEVAP
Kuran-ı kerimde balık eti hakkında mealen buyuruluyor ki:
(Taze et [balık] yemeniz ve [ekşi mercan gibi] ziynet çıkarmanız için denizi emrinize veren Odur.) [Nahl 14]
Hangi hayvanların nasıl yeneceği de şöyle bildiriliyor:
(Meyte

kan

domuz eti ve Allah'tan başkası adına kesilenler size haram kılındı. Henüz ölmeden kesmeniz hariç

boğulmuş

vurulmuş

düşmüş

boynuzlanmış ve canavar tarafından parçalanmış hayvanlar haramdır.) [Maide 3]
Devamındaki âyette de

keserken Allah adının anılması

yani Besmele çekilmesi bildiriliyor.
Meyte

boğazlanmadan

dine uygun kesilmeden ölen hayvandır

leştir. Bir hayvan ötekini öldürse

dine uygun boğazlanmadığı için yenmez. Âyete bakınca

balığın da Besmele ile boğazlanması gerektiği anlaşılıyor. Ama balıkları hiç kimse kesmiyor. Âyetten anladığımıza uyarsak

balığı kesmeden yemek caiz olmaz. Fakat Peygamber efendimiz açıklıyor

(Balıkları kesmek gerekmez)

hatta (Besmele çekmek de gerekmez) buyuruyor.
Balıkları dinamitle veya başka şeylerle öldürünce yine yenir. Hatta bir balık ötekini yese

her iki balık da yenir. Halbuki aslan bir geyiği parçalasa

o geyik yenmez. Peygamber efendimizin açıklaması olmadan bunları Kur'an-ı kerimden anlamak mümkün olmaz.
Âyette

kanın da haram olduğu bildiriliyor. Dalak da kandır. Âyete bakarak dalak yemenin de haram olduğunu söyleyen cahiller olmuştur. Peygamber efendimiz

iki kanın helal olduğunu bildirmiştir. Bu iki kanın birisi dalak

öteki de ciğerdir.
Namazlar ne zaman

nasıl kılınır? Namazın farzları

müfsitleri

vacipleri

sünnet ve mekruhları nelerdir? Bunları Kuran-ı kerimden çıkarmamız mümkün değildir. Peygamber efendimiz bunların hepsini açıklamıştır. Onun açıklamasına uymayan

mezhep tanımayan kimseler büyük dalalet içindedir.
Başka mezhebi gözetmek
Sual: Kendi mezhebinde caiz

fakat başka mezhepte haram olan bir şeyi yememek evla değil midir? Mesela tilki eti Şafiide helal

Hanefide haramdır. Şafiilerin de yememesi uygun olmaz mı?
CEVAP
Elbette diğer mezhepleri de gözetmek müstehab olur

iyi olur. Mesela Şafiiler deniz haşaratı yemese iyi olur.
Şafiide kadına dokunmak abdesti bozar. Hanefiler de kadına dokununca abdest almaları müstehab olur

iyi olur. Almasalar da caiz ama

öteki hak mezheplere de uymak müstehab olur.
Tavşan eti yenir mi?
Sual: Peygamber efendimiz

çekirgeyi

idrar süzme organı olduğu için böbrekleri

kanlı olan dalak ve ciğeri yemediği gibi

yine bir kanlı hayvan olan tavşanı yemediği söyleniyor. Bunları haram olduğu için mi yememiştir?
CEVAP
Hayır

böbrek

ciğer

dalak haram değildir

helaldir.
Çekirge de helaldir. (Buhari

Müslim

Tirmizi

Ebu Davud)
B
aşka bir hadis-i şerifte de şöyle buyurmuştur:
(Çekirgeyi ne yerim

ne de

haram kılarım.) [İbni Mace

Ebu Davud]
Resulullah efendimizin yememesi onu haram kılmaz. Soğan sarımsak da yemezdi. Yenmesi için izin vermiştir.
Tavşan eti de helaldir. (Dürer

Mecmaul-enhür)
Abdüllah ibni Abbas hazretleri buyurdu ki:
Resulullah ile otururken

bir köylü

tavşan kebabı hediye getirdi. Bize

(Yiyin) buyurdu.
Muhammed bin Safvan dedi ki: (İki tavşan yakaladım

kestim. Resulullaha sordum. İkisini de yememi emretti.) [Bedayi]
Hazret-i Enes anlatır:
Avladığımız tavşanı Ebu Talhaya getirdim. O da

tavşanı keskin bir taşla kesti. Şu budu Resulullaha götür dedi. Hemen götürdüm. Resulullah onu yedi. (Buhari

Müslim

Ebu Davud

Tirmizi

Nesai)
Hazret-i Cabir anlatır:
Kavmimden biri

taşla kestiği tavşanı

Resulullaha soruncaya kadar bekletti. Efendimiz yemesini emretti. (Tirmizi)
Halid İbn-ül Huveyris hazretleri anlatır:
Bir adam

avladığı tavşanı Abdullah İbni Ömere

bunun eti yenir mi diye sordu. O da

"Bir tavşan Resulullaha getirildi. Ne yedi

ne de yenmesini yasakladı

tavşanın hayız gördüğüne inanıyordu" dedi. (Ebu Davud)
Bu hadis-i şerifler de

tavşanın helal olduğunu bildirmektedir.
0 yorum:
Yorum Gönder
- Yüreğiniz yukardaki yazıya yorum yazmak istiyorsa,
lütfen sesini dinleyin. Yorumunuzu Yazın. Yazması bedava la! :D
- "Ohoo! Ben şimdi yorumumu göndermek için
Google hesabıma, şu hesabıma, bu hesabıma girmek için mi uğraşacam lan!"
diyorsanız profil olarak "Adı/URL"yi seçip, sadece adınızı bile yazarak hiç bir hesaba girme uğraşı vermeden yorumunuzu gönderebilirsiniz. Öyle de kolaylık sunduk. Sırf sizler için.
- Ha ama aranızda "Benim Google hesabım, Open ID'im bilem var!"
diye hava atmak isteyenler olabilir. Onlar da hesaplarına pek ala buyurabilirler.
Başka bloglarda 3 dk tutan hesaba giriş süresi burda 2 dk. Gel abi.